Andrzej Pawłowski, urodzony 20 lipca 1925 roku w Wadowicach, a zmarły 16 lutego 1986 roku w Krakowie, był wybitną postacią w polskiej sztuce. Jego wszechstronność przejawiała się nie tylko w malarstwie, ale również w rzeźbie oraz fotografii. Jako fotografik, Pawłowski wniósł znaczący wkład w rozwój tej dziedziny sztuki.
Warto zaznaczyć, że Andrzej Pawłowski był także profesorem ASP w Krakowie, gdzie kształcił młode pokolenia artystów. Jego prace charakteryzowały się nie tylko oryginalnością, ale także głębokim zrozumieniem sztuki, co czyniło go niezwykle cenionym nauczycielem oraz twórcą.
Życiorys
Andrzej Pawłowski, uznawany za jednego z pionierów nowoczesnej sztuki, ukończył Wyższą Szkołę Ogrodnictwa w Tarnowie. Po pewnym czasie pracy jako instruktor w Państwowej Szkole Ogrodnictwa w Krakowie, wziął udział w studiach na wydziale rzeźby i architektury wnętrz na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Podczas nauki, asystował Tadeuszowi Kantorowi, co miało znaczący wpływ na jego artystyczną wizję. W 1950 roku uzyskał dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz. Wkrótce po tym krok w stronę nowoczesnego projektowania, zorganizował Studium Form Przemysłowych, które z czasem przekształciło się w Wydział Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Pawłowski pełnił tam funkcję profesora, a także dziekana aż do 1986 roku.
Artysta był współzałożycielem powojennej Grupy Krakowskiej oraz Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Należał do ZPAP oraz ZPAF, angażując się w prace Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Wzornictwa Przemysłowego (ICSID).
Jego twórczość artystyczna zaczęła rozwijać się w latach 1950-1952, kiedy to stworzył cykl rzeźbiarski „Płazy” oraz serię rysunkową „Gady”. W 1957 roku zaprezentował „Kineformy”, dzieło stworzone w wyniku eksperymentów z teatrem epidiaskopowym, w którym obrazy fotograficzne powstały na materiale światłoczułym. Ta praca zdobyła uznanie na festiwalu w Brukseli w 1958 roku.
Pawłowski kontynuował rozważania artystyczne, realizując film „Tam i tu” w 1958 roku. Jego różnorodne cykle fotograficzne, takie jak „Luxogramy”, „Heliogramy”, oraz „Ręce” (nazywane później „Genesis”), zyskały uznanie w środowisku artystycznym. Dodatkowo, tworzył dzieła malarskie, używając form naturalnie ukształtowanych. Jego rzeźby, w tym „Manekiny” oraz „Sarkofagi krakowskie” z 1975 roku, również wpisują się w jego wyjątkowy styl.
W 1963 roku skoncentrował się na tworzeniu cyklów obrazów i obiektów przestrzennych. Pawłowski był autorem wielu spektakli wizualnych, które zaprezentowały jego pomysły realizacji ruchomych obrazów świetlnych, a także zaangażował się w kompozycję fotogramów. Współpracował z przemysłem, aranżował wystawy czasowe oraz stałe ekspozycje, w tym w Muzeum Narodowym i Muzeum Historycznym w Krakowie.
Warto wspomnieć, że Pawłowski prowadzili również innowacyjne projekty w teatrze, eksperymentując z kukiełkami umieszczonymi w walizkach i występując jako aktor w sztuce „Mątwa” według Witkacego w teatrze Cricot.
Andrzej Pawłowski zdobył szersze uznanie w latach 50. dzięki swoim znanym kineformom – ruchomym, improwizowanym obrazom świetlnym, które kolejne zrealizował na filmie. Jego rzeźby dotykowe „stymulatory wrażeń nieadekwatnych” powstałe na początku lat 60. zostały uznane przez krytyków za przełomowe w historii sztuki.
Artysta sformułował oryginalną ideę formy naturalnie kształtowanej, uważając, że kształt powstaje w wyniku autentycznego procesu, zgodnego z prawami natury. Optował za aktywnym używaniem intelektu w twórczości, stawiając na określenie założeń i idei dzieła oraz na mniej na dążenie do ich materializacji. Dzięki takiej postawie plasuje się wśród prekursorów sztuki konceptualnej.
Efektem jego twórczych poszukiwań były liczne cykle, realizowane w różnych technikach, które przypisywano do klasycznych dziedzin fotografii, jak „Luxogramy”, „Heliogramy”, „Omamy”, „Genesis” czy „Discovery”. Jego malarstwo i rzeźba, w tym „Manekiny” i „Sarkofagi”, pozostają świadectwem jego unikalnego stylu i nieprzeciętnej twórczości.
Oprócz tego, Pawłowski projektował dla przemysłu, aranżował wnętrza i wystawy, współpracował przy produkcji filmów oraz organizował pionierską szkołę designu – Wydział Form Przemysłowych krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Aktywnie uczestniczył w pracy pedagogicznej, naukowo-badawczej oraz teoretycznej, przekazując swoje doświadczenie i biorąc czynny udział w edukacji przyszłych pokoleń twórców.
Lata 40
W 1940 roku, w październiku, Andrzej Pawłowski zainicjował swoją edukację w Staatliche Gàrtnerschule, czyli rocznej szkole ogrodniczej znajdującej się w Tarnowie. To był ważny krok w jego życiu, kształtujący przyszłość artysty.
Natomiast w roku 1941, od 1 października, kontynuował naukę w Staatliche Gàrtnerbauschule, nowej instytucji, tj. Państwowej Wyższej Szkole Ogrodniczej, gdzie uczęszczał aż do dnia 20 września 1943 roku, zdobywając solidne podstawy w ogrodnictwie.
W roku 1943, 1 lipca, rozpoczął pracę jako pomocnik ogrodniczy w Szkółce Drzew i Ogrodach w Gumniskach k. Tarnowa. W jego zakresie obowiązków znajdowała się pielęgnacja drzew ozdobnych i owocowych, co trwało aż do 15 lutego 1944 roku.
W 1944 roku, współpracował z Armią Krajową, posługując się pseudonimem Pieczara. W ramach tej działalności, opuścił Tarnów i podjął zatrudnienie jako instruktor w Państwowej Szkole Ogrodnictwa w Krakowie, gdzie pracował od 28 lutego 1944 do 15 stycznia 1945. W efekcie współpracy z armią, były podejmowane działania wywiadowcze Więcej niż tylko ogrodnictwo, Andrzej nadzorował ruch wojsk oraz transporty kolejowe, co miało kluczowe znaczenie w tamtych czasach.
W czerwcu tego samego roku, w obliczu zagrożenia przymusowego wyjazdu do pracy w Niemczech, Pawłowski wybrał się w okolice Tuchowa. Tam angażował się w zakamuflowane akcje dywersyjne, które pozwoliły na paraliżowanie ruchu pociągów poprzez demontaż torów pod pretekstem ich naprawy. Latem brał również udział w działaniach mających na celu rozpoznanie frontowych umocnień budowanych przez Niemców, co poszerzało jego horyzonty zawodowe i doświadczenie.
Na przełomie roku 1944 i 1945, jesienią, postanowił włączyć się w konspirację i zapisał się na Wydział Rolno-Leśny Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W marcu 1945 zgłosił się jako ochotnik do wojska, jednak jego aplikacja została odrzucona z powodu zdiagnozowanej wady wzroku. Mimo to w kwietniu podjął studia na Wydziale Ogólnym w Państwowym Instytucie Sztuk Plastycznych. Choć miał zamiar połączenia sztuki zdobniczej z ogrodnictwem, później kontynuował edukację na Wydziale Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, w pracowni prof. Kalfasa, oraz na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Krakowie, gdzie studiował m.in. wystawiennictwo pod okiem prof. Sigmunta.
W 1947 roku, do 1950, Andrzej Pawłowski był studentem Tadeusza Kantora, który prowadził pracownię malarstwa na Wydziale Architektury Wnętrz. Dodatkowo, w roku 1948, od września, podjął pracę jako młodszy asystent na tym samym wydziale, zdobywając doświadczenie w nauczaniu i sztuce.
W 1949 roku nastąpił znaczący krok w jego życiu prywatnym, gdyż wziął ślub z Wandą Grochowalską, co na pewno wpłynęło na jego życie zawodowe i artystyczne.
Lata 50
W roku 1950 Andrzej Pawłowski uzyskał dyplom z form przemysłowych, studiując pod okiem prof. Zbigniewa Chudzikiewicza na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych. Jego najwcześniejsze prace z tego okresu obejmują rysunki przedstawiające akty oraz rzeźbę w gipsie, znaną później jako Isztar (1948). Po ukończeniu studiów, Pawłowski objął stanowisko asystenta, a w latach 1951-1953 pracował jako inżynier-projektant w Centralnym Biurze Projektów Architektonicznych i Budowlanych. W tym czasie projektował aranżację wystawy „Sztuka dla przemysłu” w Krakowie. W latach 1950-1952 jego twórczość skupiła się na cyklu prac rysunkowych zatytułowanym Gady oraz rzeźbiarskich Płazy. W tym samym okresie eksperymentował z walizkowym teatrem lalek, gdzie widzowie mogli obserwować lalki w ustawionym pod kątem lustrze. Z czasem prace te zaowocowały w rozwój kineform i heliografii, jako nowych form sztuki wizualnej.
W 1951 roku Pawłowski uczestniczył w I Kongresie Nauki Polskiej w Warszawie, jako przedstawiciel asystentów ASP w Krakowie. Projektował również aranżację wystawy „Książka polska” w Berlinie i wnętrza Akademii Medycznej w Zabrzu. W tym samym roku na świat przyszedł jego syn Maciej, a rodzina osiedliła się przy ul. Zaleskiego 40/2 w Krakowie.
W 1953 roku Pawłowski zajął się projektowaniem wnętrz Państwowego Teatru Lalek „Banialuka” w Bielsku, gdzie był głównym projektantem w zespole z Leszkiem Wajdą i Antonim Haską. To również był rok, w którym został członkiem ZPAP.
Rok 1954 był czasem, kiedy Pawłowski prowadził dalsze eksperymenty z teatrem lalkowym, a także realizował cykl heliografii zatytułowany Luxogramy, który kontynuował w roku 1955 jako Luxogramy II. Artysta projektował również wnętrza sklepów w Kielcach, a jego działalność akademicka zaowocowała powołaniem go na stanowisko adiunkta na Wydziale Architektury Wnętrz ASP. W tym samym roku radość przyniosło narodziny jego syna Marcina.
1955 był rokiem, w którym Pawłowski rozpoczął próbować swoich sił z kineformami. W pierwszym aparacie zastosował proste pudło z dykty, gdzie umieścił żarówkę i różne modele, co pozwalało na delikatną manipulację. W tym czasie jego prace zaprezentowane były na „Wystawie architektury wnętrz i sztuki dekoracyjnej” w Pałacu Sztuki w Krakowie, gdzie zaprezentowano także projekt wnętrz „Banialuki”. Pawłowski wziął także udział w Okręgowej Wystawie ZPAR, gdzie jego projekt plakatu na Światowy Kongres Pokoju w Helsinkach uzyskał wyróżnienie. Pod koniec roku na świat przyszedł kolejny syn, Marek.
W 1956 roku kontynuował rozwój kineformów, wprowadzając nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak ruchome soczewki. W tym roku stworzył cykl Heliogramów, które były kontynuacją jego wcześniejszych badań. Pawłowski zagrał także rolę jednego z „wujów” w Mątwie Stanisława Ignacego Witkiewicza i rozpoczął samodzielną pracę pedagogiczną. Jego eksponowane prace zyskały uznanie na Wystawie młodej plastyki w Krakowie.
W 1957 roku miała miejsce premiera Kineform w teatrze Cricot 2, gdzie Pawłowski zaprezentował swoje nowatorskie prace, okraszone muzyką. W tym czasie zorganizował swoją pierwszą indywidualną wystawę w KMPiK w Warszawie, której katalog był wstępnie opisany przez Tadeusza Kantora. Wziął również udział w XI Triennale w Mediolanie, gdzie prezentował swój nowy projektor do kineform.
Rok 1958 przyniósł sukcesy Pawłowskiego na międzynarodowych festiwalach filmowych, gdzie film Kineformy zdobył medal na Expo 58 w Brukseli. Przygotowywał scenariusze do niezrealizowanych projektów filmowych oraz wystaw, w tym zatroszczył się o odpowiednią ekspozycję dla Andrzeja Wróblewskiego i polskiego działu na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Moskwie. 17 czerwca Pawłowski objął stanowisko prezesa Grupy Krakowskiej, co dodatkowo umocniło jego rolę w artystycznym środowisku Krakowa.
W ostatnim roku lat pięćdziesiątych, 1959 stworzył niezwykłe cykle heligramów, które wciągnęły go w dalsze badania w obszarze fotografii. Oprócz działań na polu sztuki, zrealizował projekty wystaw dla znanych artystów takich jak Adam Marczyński, co tylko podkreśliło jego uznanie w środowisku artystycznym i przemysłowym.
Lata 60
W latach sześćdziesiątych Andrzej Pawłowski brał udział w wielu wydarzeniach artystycznych oraz rozwijał swoje umiejętności dydaktyczne. W 1960 roku odbyła się wystawa Grupy Krakowskiej w Galerii Krzysztofory w Krakowie, gdzie zaprezentował pracę z cyklu Somnamy. Prócz tego miał aktywny udział w wystawach w Mediolanie i Peskarze.
Pawłowski aktywnie wprowadzał nowe programy nauczania na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w tym zajęcia z plastyki kinetycznej. Oprócz tego rozpoczął współpracę z przedsiębiorstwem PROZAMET, gdzie projektował różne maszyny, w tym formy narzucarki automatyczne oraz urządzenia do cięcia drutu.
W 1961 roku artysta brał udział w wystawie „Kraków filmowy 1896–1961” oraz współpracował przy realizacji filmu „Prawo serii” w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. Prezentował również referat dotyczący nowoczesnych tendencji w projektowaniu przemysłowym. Współprojketował maszyny i brał udział w wielu tymczasowych wystawach w Krakowie.
Rok 1962 przyniósł nowe artystyczne eksperymenty. Pawłowski zajął się cyklami fotogramów oraz rozpoczął tworzenie prac z wykorzystaniem palników, co zaowocowało powstaniem unikalnych efektów wizualnych. Jego obecność na wystawach Grupy Krakowskiej stała się już tradycją.
W 1963 roku artysta kontynuował swoje badania w dziedzinie form naturalnie ukształtowanych, co prowadziło do powstania nowych rzeźb dotykowych. Jego prace były doceniane na wystawach krajowych i zagranicznych, a Pawłowski stał się jednym z kluczowych wykładowców na Wydziale Form Przemysłowych ASP.
Rok 1964 to czas, gdy Pawłowski zrealizował cykl czternastu Manekinów, a także rozpoczął kierowanie Katedrą Projektowania Form Przemysłowych. W tym czasie odbyła się także jego indywidualna wystawa, która przyciągnęła uwagę krytyków.
W 1965 roku artysta wystawił swoje prace na Festiwalu Sztuk Plastycznych, a także współtworzył Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych, gdzie pełnił rolę pierwszego prezesa.
Rok 1966 to międzynarodowe wystawy, a wśród nich pokaz 100 polskich malarzy współczesnych w Sztokholmie. Pawłowski był również aktywnym uczestnikiem sympozjów naukowych, gdzie prezentował swoje teorie dotyczące projektowania.
W 1967 roku odbyła się kolejna indywidualna wystawa, a także Pawłowski brał udział w licznych międzynarodowych wydarzeniach, zdobywając uznanie w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, a także zapewniając sobie pozycję w zarządzie ICSID.
W roku 1968 artysta kierował Katedrą Metodyki Projektowania oraz brał udział w wielu wystawach, rozwijając swoje zainteresowania związane z projektowaniem form i systemów edukacyjnych dla artystów. Jego prace były stale obecne w galeriach artystycznych, przyciągając wzrok miłośników sztuki.
Rok 1969 był końcowym etapem dekady, w której Pawłowski zdobył wyróżnienia za swoje osiągnięcia artystyczne oraz prowadził badania nad metodyką kształcenia projektantów. Pomimo wielu wyzwań, jego twórczość miała znaczący wpływ na rozwój współczesnego wzornictwa w Polsce.
Lata 70
W latach 70. Andrzej Pawłowski podejmuje szereg działań, które znacząco wpływają na rozwój polskiej sztuki oraz projektowania. Już w 1970 roku projektuje system informacji wizualnej dla Zakładów Metali Lekkich w Kętach. W tym samym roku wygłasza referat na Międzynarodowym Seminarium Metodyki Kształcenia Projektantów w Warszawie – Kazimierz, podczas którego porusza kwestie dotyczące systemu kształcenia projektantów. Jego merytoryczne podejście do metodyki projektowania zdobywa uznanie, co zaowocowało przyznaniem mu Nagrody I stopnia MKiS za osiągnięcia w dziedzinie pracy naukowo-artystycznej i organizacji procesów dydaktycznych. Również bierze udział w jury konkursów, w tym „Expo-Design” w Berlinie Zachodnim oraz kilku innych w kolejnych latach.
W 1971 roku Pawłowski uczestniczy w prestiżowej wystawie „Fotografowie poszukujący”, która odbywa się w takich miastach jak Warszawa, Turyn, Genewa, czy Tokio. Ekspozycja ukazuje jego fotogramy z cyklu Ręce (Genesis). Dodatkowo powstają jego unikalne obrazy: Szkielet biały i Szkielet czarny, wykonane w interesującej technice polegającej na wypełnieniu kieszeni między płótnami suchym gipsem. Dla swoich zasług zyskuje nominację na profesora nadzwyczajnego sztuk plastycznych.
W 1972 roku artysta dokonuje nowatorskiego cyklu heliografii pod nazwą Zbiory, charakteryzującego się głębokimi czerniami i bielami. Bierze udział w licznych wydarzeniach artystycznych, m.in. jako uczestnik X Pleneru Koszalińskiego. Projektuje również samonośne zadaszenie z żywic poliestrowych podczas I Ogólnopolskiego Warsztatu Artystów plastyków „Ustka 72”. Przy tej okazji staje się członkiem Komitetu Naukoznawstwa PAN oraz Komisji Ergonomicznej Oddziału PAN w Krakowie. Podejmuje działania na rzecz poprawy edukacji w zakresie projektowania, biorąc udział w międzynarodowych sympozjach.
W 1973 roku Andrzej Pawłowski organizuje indywidualną wystawę pod tytułem „Andrzej Pawłowski. Fotogramy”, prezentując w niej swoje heliogramy. Angażuje się w życie towarzyskie w artystycznym Krakowie, wystawiając swoje prace w Galerii Krzysztofory. Jego działalność artystyczna wzbogaca się o nowe projekty, a w latach 1973-1975 Pawłowski pełni funkcję wiceprezesa Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych.
1974 to czas, w którym bierze udział w kolejnych wystawach, w tym „Krakowskie malarstwo i rzeźba w XXX-leciu PRL”. Pawłowski projektuje również znaczące ekspozycje, między innymi wystawę „500 lat drukarstwa w Krakowie” w Muzeum Narodowym w Krakowie. Jego badania nad wzornictwem oraz metodologia prowadzenia działań w zakresie projektowania przynoszą ciekawe rezultaty i znajdują uznanie w środowisku artystycznym.
W 1975 roku Pawłowski wygrywa I nagrodę za projekt serii opakowań obuwia „Podhale” oraz uczestniczy w wielu prestiżowych wystawach, między innymi „Widzieć i rozumieć” w Muzeum Narodowym w Krakowie. W kolejnym roku kontynuuje prace nad objazdową wystawą oraz rozwija swoje badania w dziedzinie kształcenia projektantów poprzez aktywny udział w seminariach.
Rok 1976 to dalszy rozwój tematyki wzornictwa przemysłowego, a Pawłowski zdobywa indywidualne nagrody i buduje swoją pozycję w środowisku artystycznym, biorąc udział w międzynarodowym wymiarze sztuki. W latach wcześniejszych nawiązuje także szersze kontakty z projektantami zagranicznymi, co jeszcze bardziej podnosi prestiż jego twórczości.
W 1977 roku organizuje wystawę retrospektywną „Osieki 1963-1976” oraz projektuje nowe ekspozycje stałe. W 1978 roku, podczas retrospektywnej wystawy „Omamy”, Pawłowski opracowuje także wszystko, co związane z jego pracami, w tym katalog i ilustracje. Przez cały ten czas jest on zaangażowany w rozwijanie sztuki fotograficznej oraz projektowania w kontekście różnorodnych mediów artystycznych.
W 1979 roku Pawłowski uczestniczy w licznych wystawach oraz projektuje ekspozycje, które wystawiane są w kraju i za granicą, w tym znaną wystawę „Fotografia polska” w Nowym Jorku oraz „Laureaci Nagród Państwowych”. Jego prace zdobywają międzynarodowe uznanie, a Pawłowski wciąż aktywnie działa w środowisku projektantów i artystów, stając się ważną postacią na mapie polskiej kultury.
Pawłowski również projektuje ekspozycje w nowej arcyciekawie pomyślanej przestrzeni, jaką są Sukiennice, co sprawia, że jego prace są bardziej dostępne dla szerokiej publiczności. Wydarzenia te plastycznie wzbogacają krajobraz polskiej sztuki niewątpliwie stawiając Pawłowskiego w gronie czołowych artystów sztuki użytkowej.
Lata 80
W 1980 roku miała miejsce znacząca wystawa zatytułowana „35 lat malarstwa w Polsce Ludowej”, która odbyła się w Warszawie, w Zachęcie. Była to druga ekspozycja przeniesiona z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Tego samego roku zorganizowano również wystawę indywidualną zatytułowaną „Andrzej Pawłowski”, która miała miejsce w Galerii Sztuki Użytkowej Forma PSP w Warszawie, od lutego do marca (z katalogiem). Na tej ekspozycji prezentowane były między innymi dwa Manekiny oraz praca On z cyklu Sarkofagi krakowskie, a także fotogramy z cyklu Genesis i inne dzieła, w tym dokumentacja fotograficzna projektowanych maszyn do szycia, formierek, wiertarek oraz model aparatu telefonicznego.
W marcu zorganizowano wystawę „Fotografia polska 1839–1979″ w Warszawie, w Zachęcie, która wcześniej była pokazywana w Stanach Zjednoczonych i w kwietniu przeniesiono ją do Łodzi. W kolejnych miesiącach miała miejsce wystawa „Fotografia polska 1939–1979″ w Muzeum Sztuki w Łodzi, od kwietnia do czerwca (z katalogiem, prezentujące 4 fotogramy z cyklu Genesis). Kolejną wystawą była „Plenery osieckie 1963–1978″, która odbiła się echem w Rzeszowie, w Muzeum Okręgowym, a następnie w Pile i Słupsku (BWA). W tym okresie Pawłowski wygłosił referat na Seminarium „Twórcze projektowanie maszyn” w AGH, dotyczący systemu przemysłowego optymalizowania rzeczywistości, oraz przygotował referat na temat metod określania pozycji siedzącej w MOPS, w Komisji Ergonomicznej PAN. W tym czasie został również członkiem Rady Wzornictwa i Estetyki Produkcji Przemysłowej przy URM, gdzie pozostał do 1981 roku.
Następny rok, 1981, przyniósł Pawłowskiemu powrót do pełnienia funkcji dziekana Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie, po 11-letniej przerwie. W tym czasie miała miejsce wystawa „La photographie polonaise 1990–1981″ w Centre Georges Pompidou, Musée National d’Art Moderne, trwająca od stycznia do marca (z katalogiem, prezentującym 4 fotogramy z cyklu Genesis). Poza tym, pokazano również kolekcję Grupy Krakowskiej w Galerii Krzysztofory w Krakowie w lipcu i sierpniu, gdzie prezentowano trzy fotogramy. W latach 1981-1985 zajmował się badaniami pozycji siedzącej, współpracując z dyplomantami i Akademią Wychowania Fizycznego w Poznaniu, opracowując fantomy-modele człowieka oraz symulatory pozycji siedzącej.
W 1982 roku zorganizowano wystawę „Oblicza abstrakcji” ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu w BWA w Poznaniu we wrześniu. Kolejna wystawa, „Spotkania w Osiekach”, odbyła się w Muzeum Okręgowym w Koszalinie w grudniu, dokumentując plenery osieckie. Rok 1983 był kolejnym pełnym wyzwań, принес бутлуур „Rzeczywistość i wyobraźnia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, a w listopadzie i grudniu w samej instytucji odbyła się wystawa prac Andrzeja Pawłowskiego (bez katalogu), pokazująca 14 prac z własnych zbiorów Muzeum.
Pawłowski również zorganizował pokaz filmu Kineformy podczas Kolokwium „Poszukiwania w polskim filmie o sztuce” w Łodzi w kwietniu. Dodatkowo, w latach 1983–1984 kierował zespołem projektującym ręczne narzędzia rolnicze do upraw międzyrzędowych. W 1984 roku artysta tworzył dwa cykle prac: Discovery i Epitafia II. W cyklu Discovery, który liczył 10 fotogramów, powrócił do techniki heliografii, a kompozycje były bardziej zdecydowane i dramatyczne. W Epitafiach II Pawłowski wracał do wcześniejszych doświadczeń, wykorzystując naświetlony papier fotograficzny.
Ważne wystawy z tamtego okresu to ekspozycja Grupy Krakowskiej w Węgrzech, a także wystawa „Nurt intelektualny w sztuce 40-lecia PRL” w Lublinie, gdzie pokazano dwie Powierzchnie naturalnie ukształtowane, które stworzono ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi. Rok 1985 przyniósł kolejną ekspozycję Grupy Krakowskiej w Galerii Krzysztofory, gdzie Pawłowski zaprezentował dwa Heliogramy z 1956 roku. Wystawa „Polska Sztuka Współczesna. Fotografia Artystyczna – prace z lat 1945–1984″ odbyła się w Zachęcie w Warszawie, następnie w Muzeum Narodowym we Wrocławiu w marcu i kwietniu, gdzie pokazano wiele jego dzieł.
Niestety, w 1986 roku Andrzej Pawłowski zmarł po ciężkiej chorobie 16 lutego w Krakowie. Jego twórczość miała duży wpływ na wiele osób, w tym na Krystynę Łuczak-Surówkę, studentkę Uniwersytetu Jagiellońskiego, która zainspirowana jego dziełami napisała pracę magisterską.
Ordery i odznaczenia
Andrzej Pawłowski, znany fotograf, został uhonorowany licznymi orderami i odznaczeniami, które świadczą o jego znaczących osiągnięciach. Oto lista jego wyróżnień:
- Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany w 1976 roku,
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, otrzymany w 1969 roku,
- Srebrny Krzyż Zasługi, który zdobył 22 lipca 1952 roku.
Przypisy
- MonikaM. Głuska-Durenkamp MonikaM., Krystyna Łuczak-Surówka: Najważniejsze są emocje [online], kobieta.wp.pl, 28.09.2017 r. [dostęp 21.03.2023 r.]
- M.P. z 1952 r. nr 70, poz. 1078 „za zasługi w dziedzinie kultury i sztuki”.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Franciszek Suknarowski | Marta Bizoń | Witold Damasiewicz | Ludwik Pindel | Barbara Sołtysik | Mieczysław Kotlarczyk | Witold Kłębkowski | Adam Dobrodzicki | Aleksander Migo | Stefan Kołomłocki | Jerzy Zitzman | Dawid Mateusz | DJ Hubertuse | Kubi Producent | Beniamin Sobaniec | Zygmunt Niewidowski | Paweł Orkisz | Rafał Bujnowski | Janina Brzostowska | Bogusław SkawinaOceń: Andrzej Pawłowski (fotograf)